

Transakčná daň a banky. Ako a kto bude platiť transakčnú daň?


Anton Dano, segmentový manažér pre malých firemných klientov
Zavedenie transakčnej dane od 1. apríla 2025 je súčasťou konsolidačného balíka, ktorý zavádza daň z finančných transakcií. Táto daň sa bude vzťahovať na odchádzajúce transakcie z podnikateľských účtov, vrátane výberu hotovosti.
Sadzba dane je 0,4% pri bežných transakciách s maximálnym limitom 40 € a 0,8% pri hotovostných výberoch bez limitu. Daň sa bude týkať aj všetkých platobných kariet, ktoré podnikateľ používa, a pri nich sa platí daň 2 eurá ročne za každú použitú kartu.
Živnostníci musia mať zriadený podnikateľský účet do 31. marca 2025. Transakčná daň sa nebude týkať fyzických osôb nepodnikateľov.
Transakčná daň v praxi od 1. apríla 2025
O tom kto má aké povinnosti sme už písali v článku „(Rozhovor) Vladimíra Mačuhová: Transakčná daň vs stavebné firmy. Povinnosti a výnimky“. Podstatná informácia je pre živnostníkov, na ktorých ak sa nevzťahuje výnimka, sú povinný si založiť „transakčný účet“ a oddeliť tak súkromné online úhrady od firemných úhrad spojených s ich podnikateľskou činnosťou. Definuje to zákon 279/2024 Z.z konkrétne §13.
Pozrime sa teraz na to z pohľadu banky. Čo nás čaká ako klientov – kedy budeme platiť transakčnú daň alebo či vôbec? Budú mať živnostníci nejaké výhody a benefity? Oslovili sme Tatra banku a.s., ktorá už dlhodobo patrí k TOP bankám na Slovensku, aby nám prezradila čo pripravuje a ako bude systém fungovať. Na otázky nám odpovedá Anton Dano, segmentový manažér pre malých firemných klientov.
V úvode nám vysvetlite základné informácie ako bude fungovať transakčná daň v Tatra banke a ako sa bude platiť?
Transakčná daň sa dotkne všetkých podnikateľov, všetkých firiem aj všetkých ľudí, ktorí podnikajú ako fyzické osoby – podnikatelia, živnostníci, živnostníci s paušálnymi výdavkami, ľudia pracujúci v slobodných povolaniach (napr. právnici, lekári, architekti), samostatne hospodáriaci roľníci a budú ju od apríla platiť zo všetkých odchádzajúcich platieb z ich podnikateľských účtov.
Zákon obsahuje veľké množstvo výnimiek, na aký podnikateľský subjekt sa táto daň nebude vzťahovať, napríklad Sociálnu poisťovňu, rozpočtové a príspevkové organizácie, obce a vyššie územné celky a ich rozpočtové a príspevkové organizácie. Dodatočne schválená novela zákona v novembri 2024 zavádza ďalšie výnimky, a to napríklad pre niektoré subjekty neziskového sektora (dôležitá je ich právna forma a či vykonávajú verejno-prospešný účel), organizácie cestovného ruchu a turistické informačné centrá.
Ďalšie výnimky sú napríklad na platby daní, odvodov do Sociálnej poisťovne a zdravotných poisťovní.
A jedna zásadná výnimka na platby pripadá na platby podnikateľov, ktorí ak si zo svojho transakčného účtu prevedú peniaze na svoj súkromný osobný účet, a ak ich majú v tej istej banke, tak sa tohoto prevodu transakčná daň nebude týkať.
Transakčnú daň vo väčšine prípadov neodvádzajú samotní podnikatelia, ale predovšetkým banky a podnikateľovi sa daň automaticky stiahne z účtu. Úlohou banky je správne vypočítať a daň odviesť štátu.
Vyššie sme uviedli novú povinnosť pre živnostníkov, ktorí ak nespadajú do výnimky, majú povinnosť vytvoriť si „transakčný účet“. Popíšte nám proces ako to funguje a aké benefity Tatra banka aktuálne ponúka?
Živnostníkom aj živnostníkom s paušálnymi výdavkami či ľuďom pracujúcim v slobodných povolaniach, ako sú napr. právnici, lekári alebo architekti, ale aj samostatne hospodáriacim roľníkom s povinnosťou platenia novej tzv. transakčnej dane pribudne aj povinnosť mať takzvaný transakčný účet. Táto skupina podnikateľov doteraz nemala povinnosť mať samostatný účet na podnikanie, no podľa zákona si ho musia zriadiť najneskôr do 31.3.2025.
V Tatra banke si uvedomujeme, že najzásadnejšie sa Zákon o dani z finančných transakcií dotkne živnostníkov.
Počas roka 2025 im preto preplatíme transakčnú daň z bezhotovostných platieb. Po vypočítaní a odvedení dane v danom mesiaci banka rovnakú sumu, ako bola odvedená na dani, živnostníkom nasledujúci mesiac pošle späť na jeho účet. Tento benefit platí počas celého roka 2025. Maximálna vrátená suma je 5000 eur mesačne.
Okrem toho majú všetci noví, ale aj aktuálni, živnostníci v Tatra banke Živnostenský účetTB na 3 roky bez poplatku za vedenie. Navyše, keďže pre podnikateľov je výhodné mať živnostenský účet v rovnakej banke, ako majú aj svoj súkromný účet, tak aktuálne klienti, ktorí majú v Tatra banke aj svoj osobný Účet pre modrú planétuTB , alebo tí, ktorí si ho teraz otvoria online, majú aj ten na 3 roky bez poplatku za vedenie.
Sme veľmi radi, že u nás si živnostník vie otvoriť živnostenský účet jednoducho do pár minút cez mobilnú aplikáciu Tatra banka aj z pohodlia domova. Samozrejme, ak živnostníci potrebujú poradiť, sme pre nich k dispozícii vo všetkých pobočkách alebo nepretržite 24/7 na klientskom centre DIALOG Live .
Na otvorenie účtu bude živnostník potrebovať svoj občiansky preukaz a vedieť svoje IČO, ktoré si buď pamätá, alebo ho nájde na osvedčení k živnosti alebo vo výpise zo živnostenského registra.
Spomenuli sme živnostníkov – a čo právnické osoby? Máte tu niečo aj pre nich?
Tatra banka je stabilným partnerom firemných klientov. Je preto štandardom, že pre podnikateľov sú k dispozícii mnohé výhody.
Novým klientom, obchodným spoločnostiam, dávame Podnikateľský účet na prvých 12 mesiacov bez poplatku za vedenie.
Z bankových výhod a služieb je veľmi obľúbený platobný terminál na 12 mesiacov bez poplatku. Podnikateľom tiež poskytujeme Úver na rozvoj biznisu už od jedného mesiaca svojej podnikateľskej histórie. Taktiež vieme poskytnúť takýto úver aj firmám, ktoré majú uzavreté jedno účtovné obdobie až do výšky 50 tisíc Eur. Rovnako cez Tatra leasing môžu podnikatelia získať lízing do 35 000 EUR na nové či jazdené vozidlo.
V spolupráci s partnermi majú k dispozícii aj praktické benefity, ako napríklad fakturačný softvér, tvorba webovej stránky, marketingová podpora za zvýhodnenú cenu a mnohé ďalšie výhody.
Okrem poplatkov za vedenie a benefitov je pri výbere vhodného účtu stále dôležité sledovať aj to, čo všetko účet poskytuje. V súčasnej rýchlej dobe je výhodné, aby bol spojený s kvalitnou aplikáciou a intuitívnym internet bankingom. Vďaka tomu podnikatelia šetria čas a vo väčšine prípadov nemusia vôbec navštíviť fyzicky pobočku banky, pretože veľa vecí vybavia v mobile pokojne z kancelárie alebo z domu na diaľku.
Kto bude platiť transakčnú daň?
Vráťme sa späť k samotnej úhrade „transakčnej dane“. A dáme si modelový príklad: firma, ktorá celý mesiac uhrádzala faktúry formou bezhotovostných prevodov. Banka túto sumu zdaní automaticky. Ako sa to následne prenesie na „firmu“, a kedy dostane informáciu v podobe „Oznámenie o výške dane“?
Daň budeme vypočítavať a strhávať z účtu klienta denne. Výpočet dane a strhnutie dane z účtu klienta bude realizované nasledujúci deň po dni, kedy vznikli na účte klienta transakcie podliehajúce zdaneniu transakčnou daňou.
To znamená, že ak firma bude uhrádzať faktúry postupne počas mesiaca, vždy v nasledujúci deň po realizácii úhrady faktúry bude vypočítaná a strhnutá transakčná daň.
Daň z transakcií, ktoré podliehajú transakčnej dani, bude strhnutá v jednej sume za predchádzajúci deň ( t.j. ak urobí klient v predchádzajúci deň viacero prevodov, daň sa vypočíta za každý jeden prevod/vyber/prípadne daň za použitie karty a zúčtuje sa kumulatívne jednou sumou).
Na výpise klienta ako aj v mobilnej aplikácii Tatra banka a Business banking bude strhnutá daň za predchádzajúci deň zobrazená ako jedna transakcia v kumulatívnej sume.
Rozpad – detail dane strhnutej za jednotlivé transakcie uvidí klient v mobilnej aplikácii Tatra banka, alebo v Business bankingu, v špeciálnej sekcii.
Podľa zákona je povinný vystaviť „Oznámenie o výške dane“ a odviesť daň platiteľ dane. V tomto konkrétnom prípade bude platiteľom dane banka a tá zabezpečí odvedenie dane a „Oznámenie o výške dane“ voči daňovému úradu.
Banka nevystavuje a ani nebude zasielať klientom, za ktorých odvádza daň, informáciu v podobe „Oznámenia o výške dane„.