

Používanie dronov v stavebníctve: Základné legislatívne rámce platné na Slovensku a v EÚ


ilustračná foto: @redakcia
Používanie dronov v stavebníctve sa v posledných rokoch stáva čoraz bežnejšou praxou, a to aj na Slovensku a v širšom priestore Európskej únie. Moderné technológie umožňujú efektívnejší dohľad nad stavebnými prácami, presné merania terénu, ako aj zber dát pre projektovanie a dokumentáciu. S rastúcim využívaním týchto bezpilotných lietadiel však prichádza aj potreba dôslednej regulácie.
Aké sú pravidlá pre používanie dronov a na čo si dať pozor?
Legislatíva upravujúca prevádzku dronov sa v EÚ harmonizuje prostredníctvom nariadení Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA), ktoré platia aj na Slovensku. Tieto pravidlá definujú podmienky pre prevádzkovateľov, kategorizujú typy letových operácií a kladú dôraz na bezpečnosť, ochranu súkromia a zodpovednosť. Pozrime sa na to, ako tieto právne rámce ovplyvňujú používanie dronov v stavebnom sektore, aké povinnosti z toho vyplývajú pre firmy a aké výzvy či príležitosti prináša aktuálny vývoj v tejto oblasti.
Legislatívne rámce a kategorizácia prevádzky dronov
Prevádzka dronov v stavebníctve sa v rámci Európskej únie riadi jednotnou legislatívou, ktorá nadobudla platnosť 1. januára 2021. Základom právneho rámca sú nariadenia EÚ 2019/947 a 2019/945, ktoré stanovujú technické požiadavky na drony a pravidlá ich prevádzky. Tieto nariadenia zavádzajú systém kategórií, otvorenú, špecifickú a certifikovanú prevádzku, podľa úrovne rizika spojeného s lietaním.
Väčšina stavebných činností, ako sú letecké prieskumy, monitoring stavieb či tvorba ortofotomáp, patrí do kategórie „špecifická prevádzka“. V tomto prípade je potrebné vypracovať tzv. posúdenie rizika a získať povolenie od príslušného leteckého úradu. Prevádzkovatelia dronov musia byť zároveň registrovaní, piloti musia absolvovať školenie a testy (napr. A1/A3 alebo A2), a zabezpečiť dodržiavanie pravidiel na ochranu osôb, majetku i údajov (sledujte vždy aktuálne informácie na stránkach leteckého dopravného úradu).
Aj keď sa tieto požiadavky môžu zdať náročné, v praxi pomáhajú zvyšovať bezpečnosť a dôveryhodnosť používania dronov na stavbách. „Dron si dnes môže kúpiť hocikto, hocikedy, za akýchkoľvek okolností a to si myslím, že nie je správne. Tak ako vie dron robiť dobré veci, vie robiť aj zlé veci a nemáme tu momentálne žiadnu reguláciu toho, kto si ho vlastne môže kúpiť. Najväčší problém vidím z pohľadu bezpečnosti. Ľudia lietajú hocikde, nad davom, nad zhromaždením, nad súkromnými, obytnými priestormi, v blízkosti letísk. Navyše, často ani netušia, že by sa mali v tejto súvislosti dovzdelávať,“ informuje Rastislav Sopko, vedúci organizácie Mám dron.
Základná registrácia vs. osobitná žiadosť o povolenie letu
Na území Slovenskej republiky je pre lietanie s dronom povinná registrácia prevádzkovateľa a diaľkového pilota UAS podľa nariadení EÚ, najmä v prípade, že dron váži viac ako 250 g alebo je vybavený kamerou (platí aj pre hmostnosť pod 250g). Táto registrácia však neoprávňuje automaticky na lietanie vo všetkých lokalitách.
V chránených územiach s tretím, štvrtým a piatym stupňom ochrany je na let UAV potrebné získať osobitný súhlas orgánu ochrany prírody, ide o správne konanie, ktoré môže zahŕňať aj výnimky zo zákonom zakázaných činností. V týchto prípadoch nestačí základná registrácia ani pre pilotov, ktorí lietajú len rekreačne alebo pre potreby výskumu. Naopak, v druhom stupni ochrany, teda najmä v chránených krajinných oblastiach (CHKO), často postačuje samotná registrácia.
Ak pilot zároveň vlastní alebo má súhlas vlastníka pozemkov pod plánovanou letovou trasou a nedochádza k porušeniu iných obmedzení (napr. zákaz vjazdu motorovým vozidlom). Pre prvý stupeň ochrany neplatia žiadne osobitné obmedzenia zo strany ochrany prírody. Vždy však platí, že povolenie potrebujete, ak sa v danom území vykonávajú aktivity, ktoré podľa zákona podliehajú schváleniu, vrátane lietania pod výškou 300 m nad terénom. Dôležité je preto identifikovať presný stupeň ochrany plánovaného letového územia, napr. prostredníctvom nástroja MamDron alebo portálu ÚGKK.
Lietanie v zastavanom území a mimo neho
Rozdiel medzi lietaním s dronom v zastavanom území a mimo neho je zásadný. Najmä z pohľadu bezpečnosti a právnych obmedzení. V zastavanom území, teda v mestách, obciach a ich obytných alebo priemyselných zónach, je prevádzka dronov často obmedzená alebo úplne zakázaná. Tieto oblasti sa zvyčajne nachádzajú v tzv. žltých alebo červených zemepisných zónach, kde môže byť lietanie povolené iba s platným povolením alebo výslovne zakázané (odporúčame sledovať aj využitie vzdušného priestoru a online letecké mapy).
V týchto oblastiach je potrebné dodržiavať prísne pravidlá na ochranu súkromia osôb, majetku a verejného poriadku. „Dnes u nás platia rovnaké pravidlá ako v ktorejkoľvek členskej krajine EÚ. Z pohľadu povinností musí teda každý vlastník dronu zariadenie prihlásiť a registrovať na dopravnom úrade a zároveň ho poistiť. Toto poistenie nemá byť vnímané ako nejaká ťarcha, je to účel bezpečnej prevádzky,“ dopĺňa Rastislav Sopko.
Naopak, mimo zastavaného územia, najmä v tzv. zelených oblastiach, je prevádzka dronu v otvorenej kategórii väčšinou voľnejšia, za predpokladu dodržania technických limitov (napr. max. výška 120 m, let v priamom vizuálnom kontakte, bezpečná vzdialenosť od osôb). Aj v týchto oblastiach však môžu existovať špecifické obmedzenia, ktoré si treba vopred overiť na oficiálnej leteckej mape alebo v dostupných aplikáciách ako MamDron či Mapy Google s prehľadom zemepisných oblastí.
Niektoré oblasti môžu mať čiastočné obmedzenia, napríklad:
- povolená výška letu je nižšia ako 120 metrov z dôvodu ochrany vojenského priestoru, prírodnej rezervácie alebo zástavby;
- lietať možno iba v určitých časových intervaloch, napríklad mimo konania verejných podujatí;
- je povolené lietať len s menšou horizontálnou vzdialenosťou od ľudí alebo objektov;
- niektoré oblasti umožňujú lietanie len so špeciálnym režimom alebo vybavením, ako je povinné používanie aplikácie U-space.
Moderné drony môžu byť vybavené tzv. georeferenčným výstražným systémom (geofencing), ktorý upozorní pilota, ak sa dron blíži k zakázanej alebo obmedzenej oblasti. Tento systém funguje na základe zemepisných údajov, ktoré pravidelne aktualizujú členské štáty. Prevádzkovateľ dronu je zodpovedný za to, aby mal tieto údaje aktuálne nahrané do svojich zariadení, inak systém nemusí správne fungovať a môže dôjsť k porušeniu pravidiel.
Ďalšou dôležitou situáciou je tzv. uletenie dronu, keď sa dron odpojí od ovládača a samovoľne pokračuje v lete, často bez GPS signálu a bez možnosti aktivovať funkciu RTH (Return to Home). V takom prípade je pilot povinný udalosť nahlásiť príslušnému vnútroštátnemu leteckému úradu, najmä ak k uleteniu dôjde v regulovanom vzdušnom priestore alebo blízko letiska. Okrem toho je vhodné informovať aj riadenie letovej prevádzky, ak ste mali špeciálne povolenie, a takisto kontaktovať poisťovňu a výrobcu dronu, najmä ak ide o bezpečnostné zlyhanie zariadenia.
Používanie dronov v blízkosti letísk, ciest a kritickej infraštruktúry
Lietanie s dronom v blízkosti letísk, vojenských objektov, železníc, ciest či elektrární patrí medzi najprísnejšie regulované oblasti a často býva úplne zakázané. V prípade letísk (najmä vojenských, ako Sliač, Malacky či Prešov) platí, že bez predchádzajúcej koordinácie s TWR (riadiacou vežou) je povolené lietať len vo vzdialenosti minimálne 5,6 km od letiska a do výšky najviac 30 m AGL (nad zemou). Ak plánujete let mimo týchto parametrov, je nevyhnutné získať súhlas cez oficiálnu žiadosť a telefonicky vyžiadať povolenie na konkrétny čas vzletu.
Od 1. januára 2023 platí novela zákona o Ozbrojených silách SR, ktorá výrazne posilňuje ochranu vojenských objektov, transportov a letísk. Prevádzka dronov je zakázaná nad vojenskými priestormi do výšky 120 metrov alebo do výšky určenej v príslušnej časti obmedzeného vzdušného priestoru.
Lietanie nad vojenskými konvojmi je taktiež zakázané, tieto trasy a časy bývajú vopred zverejnené na webe Ministerstva obrany SR. „Predtým, než idete do vzduchu by ste mali vedieť základné veci. To znamená, že nemôžem ísť vyššie ako 120 metrov od miesta vzletu, nemôžem stratiť dron z dohľadu, musím s ním byť vždy vo vizuálnom kontakte (VLOS). Maximálna vzdialenosť od pilota a dronu je jeden kilometer. Tieto pravidlá treba mať vždy na pamäti a zároveň treba používať zdravý sedliacky rozum a správať sa tolerantne k okoliu,“ dodáva na záver vedúci organizácie Mám dron, Rastislav Sopko.
Podcast: hosť Rastislav Sopko, organizácia Mám dron
Podobné obmedzenia sa vzťahujú aj na kritickú infraštruktúru, ako sú elektrárne, nemocnice, železnice, diaľnice a priemyselné objekty, kde sa pohyb dronov reguluje kvôli bezpečnosti, ochrane majetku a predchádzaniu nehodám. V týchto oblastiach sa spravidla vyžaduje povolenie alebo je prevádzka možná len v obmedzenom čase, výške či vzdialenosti.
V prípade porušenia týchto pravidiel môže zasiahnuť vojenská polícia a profesionálni vojaci, ktorí majú právomoc na zastavenie činnosti dronu, a to aj použitím technických prostriedkov. Pri závažných porušeniach môže dôjsť aj k zničeniu dronu, dokonca aj bez predchádzajúceho varovania, ak nie je možné lokalizovať jeho pilota alebo hrozí riziko pre bezpečnosť. Za takéto priestupky možno uložiť pokutu do 500 eur, resp. 300 eur v blokovom konaní.
Lietanie s dronom prináša množstvo možností
Od zábavy cez tvorbu jedinečných záberov až po profesionálne využitie. No s touto slobodou prichádza aj zodpovednosť. Každý pilot dronu by mal poznať základné pravidlá, rešpektovať obmedzenia v jednotlivých zemepisných oblastiach a dôsledne si overiť podmienky pre let v konkrétnej lokalite. Či už sa nachádzate v zastavanom území, v blízkosti letiska, vojenského objektu alebo prírodnej rezervácie, neznalosť zákona vás neospravedlňuje a v niektorých prípadoch môže dôjsť k vážnym následkom.
Technológie ako geofencing, aktuálne letecké mapy (NOTAM) či dron s aktualizovaným výstražným systémom (geo-awarenes) vám pomôžu vyhnúť sa chybám. Nezabúdajte však, že konečnú zodpovednosť za bezpečnosť letu aj jeho dôsledky nesiete vy ako pilot. Ak sa budete riadiť pravidlami, rešpektovať prostredie okolo seba a lietať s rozumom, dron vám bude skvelým pomocníkom, nie problémom. Lietaniu zdar.