Stavebný dozor nie je bez povinností ani podľa nového Stavebného zákona, píše Martin Antal

Stavebný dozor nie je bez povinností ani podľa nového Stavebného zákona, píše Martin Antal Stavebný dozor nie je bez povinností ani podľa nového Stavebného zákona, píše Martin Antal
ilustračná foto: Martin Antal | pixabay

Nový stavebný zákon č. 25/2025 Z. z. zasiahol do právnej úpravy niektorých profesií zúčastňujúcich sa na výstavbe. Ako sme už písali, podstatným spôsobom boli rozšírené povinnosti aj stavbyvedúcich a projektantov. Ako sa nový stavebný zákon týka stavebného dozoru? 

Aké oprávnenia má stavebný dozor?

Základnou právnou úpravou podľa nového stavebného zákona, týkajúcou sa stavebného dozoru – v dikcii stavebného zákona ako osoby poverenej stavebníkom vykonávať stavebný dozor, sú ustanovenia § 36 ods. 1 a ods. 2 Stavebného zákona:

(1) Osoba poverená stavebníkom vykonávať stavebný dozor na stavbe je oprávnená najmä

Článok pokračuje pod reklamou archart.sk
Reklama

a) sledovať postup stavebných prác z hľadiska súladu s overeným projektom stavby a technickými predpismi,

b) kontrolovať inštaláciu a prevádzku technických zariadení a technologických zariadení stavby a montáž vnútorných rozvodov technických systémov budovy,

c) kontrolovať vhodnosť stavebných výrobkov na zabudovanie do stavby,

d) bezodkladne prerokovať nedostatky so stavbyvedúcim alebo stavebníkom, ak ide o stavbu svojpomocou a požadovať ich odstránenie,

e) bezodkladne informovať stavebníka o všetkých závažných okolnostiach priebehu výstavby,

f) požadovať od stavebníka a od stavbyvedúceho bezodkladné odstránenie zistených odchýlok od overeného projektu stavby a zapisovať do stavebného denníka zistené neodstránené odchýlky,

g) sledovať postup geodetických a kartografických prác z hľadiska súladu s overeným projektom stavby,

h) kontrolovať vedenie stavebného denníka.

(2) Ak ide o vyhradenú stavbu, osoba poverená stavebníkom vykonávať stavebný dozor je oprávnená okrem oprávnení podľa odseku 1

a) kontrolovať postup stavebných prác podľa harmonogramu výstavby a kontrolovať, či všetky zmeny navrhnuté zhotoviteľom stavby boli odsúhlasené projektantom alebo špecialistom požiarnej ochrany ešte pred ich uskutočnením,

b) kontrolovať, či je zabezpečená hygiena, bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci,

c) kontrolovať časti stavby, ktoré budú v ďalšom postupe stavebných prác zakryté alebo sa stanú neprístupnými,

d) zúčastňovať sa na odovzdávaní pripravených prác zmluvným dodávateľom a kontrolovať jeho činnosť na stavenisku,

e) spolupracovať s orgánom štátneho stavebného dohľadu, projektantom, špecialistom požiarnej ochrany, koordinátorom bezpečnosti na stavenisku a s projektantom statickej časti projektovej dokumentácie,

f) nariadiť okamžité prerušenie stavebných prác, ak zistí, že sa uskutočňujú v rozpore s overeným projektom stavby, s podmienkami rozhodnutia o stavebnom zámere, s bezpečnostnými predpismi alebo technickými predpismi, s návodmi výrobcov stavebných výrobkov alebo so zaužívanými technologickými postupmi a bezprostredne hrozí vznik škody alebo je ohrozený život a zdravie ľudí, je ohrozené životné prostredie, alebo hrozí prerušenie stavebných prác, bezodkladne oznámiť stavebnému inšpektorátu alebo zaznamenať v stavebnom denníku,

g) kontrolovať vypratanie staveniska zhotoviteľom stavby.

Zo znenia textu zákona sa javí, že stavebný dozor nemá vo vzťahu k stavbe povinnosti, ale iba oprávnenia. Na rozdiel od stavbyvedúcich alebo projektantov (a aj na rozdiel od predchádzajúcej právnej úpravy) tak Stavebný zákon pristupuje k stavbyvedúcim zhovievavo. Môžeme iba špekulovať o tom, či v procese prijímania stavebnej legislatívy išlo o úmysel zákonodarcu tieto povolania upraviť odlišne, alebo ide, naopak, o nedôslednosť.

Čitajte aj:  Nový stavebný zákon a zmeny, ktoré prináša

Pre úplnosť dodávame, že tento článok sa nevenuje povinnostiam stavebného dozoru podľa zákona č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch v znení neskorších predpisov, ktorý však neupravuje priamo povinnosti (stavebného dozoru) vo vzťahu k samotnej výstavbe.

Za stavbu a jej vyhotovovanie pod dohľadom stavebného dozoru je zodpovedný stavebník, ktorý uskutočňuje stavebné práce svojpomocou (§ 30 ods. 6 Stavebného zákona), ktorý je povinný riadiť sa pokynmi stavebného dozoruprípadne aj prerušiť stavebné práce na jeho príkaz.

Podobne zákonodarca upravuje povinnosť stavebníka aj pri vyhradených stavbách zabezpečiť na celý čas uskutočňovania stavebných prác na vyhradenej stavbe osobu oprávnenú na výkon stavebného dozoru (§ 30 ods. 5 písm. a) Stavebného zákona). Stavebníkovi vyhradenej stavby však už výslovne nestanovuje povinnosť riadiť sa pokynmi (príkazom) stavebného dozoru (opätovne sa môžeme iba domnievať, či išlo o úmysel alebo o nedôslednosť zákonodarcu, v tomto prípade však skutočne ide o právnu medzeru novej legislatívy).

Prakticky sa však nedá povedať, že by stavbyvedúci bez zákonom stanovených povinnosti nemal nijakú zodpovednosť. Stavebný zákon totiž taktiež upravuje (§ 73 ods. 1 Stavebného zákona), že stavebný inšpektor môže pri výkone štátneho stavebného dohľadu vyzvať stavebný dozor, aby v určenej lehote uviedol stavbu do súladu s overeným projektom stavby. Je pri tom otázne, či sám stavebný dozor má právomoc tak urobiť, prinajmenšom však v takom prípade bude stavebný dozor povinný využiť svoje oprávnenie požadovať od stavebníka a od stavbyvedúceho bezodkladné odstránenie zistených odchýlok od overeného projektu stavby.

Stavebný zákon však fakticky stanovuje povinnosti pre stavebný dozor a to tým, že priamo zavádza možnosť stavebnému dozoru uložiť pokuty a to až do výšky 5.000,- € a to podľa ustanovení § 80 a § 81 Stavebného zákona:

§ 80

(5) Stavebný inšpektorát uloží pokutu od 300 eur do 1 000 eur osobe poverenej výkonom stavebného dozoru, ktorá

a) umožnila, aby postup stavebných prác bol v nesúlade s overeným projektom stavby alebo s technickými predpismi alebo so zaužívanými postupmi stavebných prác,

b) neskontrolovala inštaláciu a prevádzku technických zariadení na stavbe, ak sa to negatívne prejavuje na prevádzke stavby na určený účel, alebo

c) neskontrolovala vhodnosť stavebných výrobkov na zabudovanie do stavby, ak tým došlo k použitiu nevhodných stavebných výrobkov alebo k zámene stavebných výrobkov.

Stavebný dozor nie je bez povinností ani podľa nového Stavebného zákona, píše Martin Antal
ilustračná foto: pixabay | stavebný dozor na stavbe

(6) Stavebný inšpektorát uloží pokutu od 1 000 eur do 5 000 eur osobe poverenej výkonom stavebného dozoru na vyhradenej stavbe alebo na stavbe zhotovovanej svojpomocou, ktorá

a) neskontrolovala odborné uloženie stavebných výrobkov a stavebných mechanizmov na stavenisku a vhodnosť ich používania na stavebné práce, ak tým vznikla škoda alebo pracovný úraz,

b) neskontrolovala, či je zaručená bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci, a tým došlo k úrazu,

c) neprerokovala bezodkladne zistené nezhody a iné nedostatky v zhotovovaní stavby podľa ich druhu s projektantom alebo netrvala na ich odstránení podľa pokynu projektanta, ak tým vznikla škoda alebo stavebné práce navyše,

d) nenariadila okamžité prerušenie stavebných prác, ak zistila, že sa uskutočňujú v rozpore s overeným projektom stavby, s podmienkami rozhodnutia o stavebnom zámere, s bezpečnostnými predpismi alebo technickými predpismi, s návodmi výrobcov stavebných výrobkov alebo so zaužívanými technologickými postupmi a bezprostredne hrozí vznik škody alebo je ohrozené zdravie ľudí alebo zvierat, alebo ak prerušenie stavebných prác bezodkladne neoznámil stavebnému inšpektorátu alebo nezaznamenal v stavebnom denníku,

e) odsúhlasila zmeny na stavbe, ktoré zhoršujú parametre podstatných vlastností stavby, alebo zmeny, ktoré vyžadujú zmenu overeného projektu stavby alebo nové rozhodnutie stavebného úradu, alebo odsúhlasené zmeny nezaznamenala v stavebnom denníku,

f) neskontrolovala inštaláciu a prevádzku technických zariadení a prevádzkových zariadení na stavbe, ak to má za následok vznik škody, stavebných prác navyše, nefunkčnosť inštalovaných zariadení alebo ohrozenie bezpečnosti ľudí,

g) nezúčastnila sa bez vážneho dôvodu na kontrolnej prehliadke uskutočnenej na základe podmienok rozhodnutia o stavebnom zámere alebo zvolanej stavebným inšpektorátom v rámci výkonu štátneho stavebného dohľadu alebo sa nepodieľa na vyhotovení zápisnice pre dokumentáciu stavby,

h) neskontrolovala, či je zaručená bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci, alebo nespolupracovala s koordinátorom bezpečnosti pri práci, ak tým došlo ku škode alebo k úrazu, alebo

i) neskontrolovala, či všetky zmeny overeného projektu stavby navrhnuté zhotoviteľom stavby alebo stavebníkom boli odsúhlasené projektantom ešte pred ich uskutočnením, ak tým došlo k prácam navyše, ku škode, k úrazu, k znehodnoteniu nálezu, k prerušeniu stavebných prác pri výkone štátneho stavebného dohľadu alebo k inej ujme stavebníka.

Čitajte aj:  Stavbyvedúci v novom stavebnom zákone: Nástrahy, zodpovednosť a povinnosti, píše Martin Antal

Z uvedeného je zrejmé, že nie všetko sankcionovateľné konanie je (prinajmenšom dostatočne určito) vyjadrené aj v oprávneniach, ktoré sú Stavebným zákonom upravené pre stavebný dozor (viď vyššie).

Stavebný dozor a pokuty

Za pozornosť určite stojí práve možnosť uložiť stavebnému dozoru pokutu za umožnenie, aby postup stavebných prác bol v nesúlade s overeným projektom stavby alebo s technickými predpismi alebo so zaužívanými postupmi stavebných prác. Nie je zrejmé, akým spôsobom v praxi môže stavebný dozor takému postupu zabrániť a to najmä pri vyhradených stavbách, kedy zákon nestanovuje povinnosť stavebníka prerušiť stavbu na príkaz stavebného dozoru. Z hľadiska postavenia stavebného dozoru však v takom prípade bude na mieste prikázať prerušenie prác a toto zapísať do stavebného denníka. Domnievame sa, že nerešpektovanie takéhoto príkazu zo strany iných osôb by už nemalo byť brané na ťarchu samotného stavebného dozoru, nedá sa však vylúčiť, že by stavebné úrady mohli vyžadovať napr. povinnosť stavebného dozoru informovať o nerešpektovaní jeho príkazu.

V praxi tak bude potrebné venovať náležitú pozornosť nastaveniu zmluvných vzťahov, do ktorých stavebný dozor vstupuje, aby tieto zodpovedali tomu, čo stavebný zákon od stavebného dozoru vyžaduje a upravovali tomu zodpovedajúce povinnosti na strane (najmä) stavebníka.

Na druhej strane, z pohľadu stavebníkov, je dôležité brať do úvahy to, že samotný stavebný zákon síce fakticky sankcionuje stavebný dozor za určité konania, ale vo vzťahu ku stavebníkovi v zásade upravuje jeho oprávnenia, nie povinnosti, a tak aj z tohto pohľadu sa javí ako účelné zmluvne zaviazať stavebný dozor na plnenie konkrétnych povinností.

TIP redakcie: sledujte všetky zmeny k téme nový stavebný zákon

Článok spracoval a vytvoril: Mgr. Martin Antal | kontakt: www.bratis.law

BratisLAW logo colour

Predchádzajúci článok
Čínsky realitný trh sa nedokáže dostať z krízy, ktorá bude tento rok ešte horšia, ako sa očakávalo

Čínsky realitný trh sa nedokáže dostať z krízy, ktorá bude tento rok ešte horšia ako sa očakávalo

Nasledujúci článok
Ako na ochranu terasy pred zimou

Ako na ochranu terasy pred zimou

Reklama