

Funkčnosť a estetika v detskej izbe: Štúdio Archideal radí, ako navrhnúť izbu, ktorá porastie s dieťaťom


ilutstračná foto: @Štúdio Archideal
Svet interiérového dizajnu už viac ako 5 rokov obohacuje prestížne štúdio Archideal, ktoré svojím jedinečným rukopisom a inovatívnymi riešeniami redefinuje hranice estetiky a funkcionality. Ambiciózne komerčné projekty v Auparku, bistro Drive Thru Rakúsko či rozsiahle rezidenčné interiéry v Parndorfe a Slovinsku, ho radia medzi lídrov v oblasti interiéru na medzinárodnej scéne.
Funkčnosť a estetika v interiérovom dizajne
Nekompromisný zmysel pre detail a jedinečný rukopis štúdia Archideal si získali prominentných celebritných klientov, no najmä podnikateľov a rodiny, ktoré hľadajú sofistikované a na mieru šité riešenia. Každý projekt je pre Archideal výzvou, pri ktorej nejde len o estetiku, ale predovšetkým o vytvorenie priestoru, ktorý inšpiruje, spája a autenticky reflektuje osobnosť klienta.
Do ich realizácií sa často premieta aj subtílny vplyv Blízkeho východu, ktorý interiérom dodáva osobitú hĺbku a charakter. Tento prvok nie je náhodný – je prirodzenou súčasťou dizajnového štúdia Archideal, ktorého majiteľmi sú Mário Al Kassiri a Balquis Al Rubaiee. Ich príbehy sú totiž neoddeliteľne späté s emirátmi.
„Obaja s kolegyňou sme majiteľmi spoločnosti Archideal. Ako ste si mohli všimnúť, naše priezviská nie sú typicky slovenské, pretože sme vyrastali v emirátoch, konkrétne v Abú Dhabí – no nezávisle od seba a nie sme ani príbuzní. Keď som mal 12 rokov, s rodinou sme sa presťahovali do Dubaja, kde som žil následne 15 rokov. Obaja s Balquis máme skúsenosť s interkultúrnym prostredím, a preto bolo naše vnímanie priestoru a dizajnu od detstva trochu iné. Keď sme sa vrátili do Európy, spoznávali sme rôznorodosť miestnej architektúry, no rukopis emirátov je nám stále nesmierne blízky a myslím, že je to v našom portfóliu aj cítiť. To, že naša spoločnosť vznikla v Bratislave a že sme sa stretli na Slovensku pri realizácii dubajského projektu, bola len čistá náhoda. Na trhu sme spoločne už piaty rok,“ hovorí exkluzívne pre Stavebný magazín Mário Al Kassiri.

„Vynikáme tým, že kladieme obrovský dôraz na jedinečnosť každého projektu a snažíme sa v ňom odzrkadliť ducha klienta. U nás je každý jeden projekt rovnako dôležitý – je nám úplne jedno, či ide o komerčný priestor, alebo detskú izbu, vždy sa sústredíme na detaily. Každý projekt je nositeľom unikátneho riešenia a odpoveďou na konkrétnu výzvu. Niektorí klienti nepoznajú limity – či už v rozpočte, požiadavkách, alebo v technických možnostiach – jednoducho idú za svojou víziou a my im ju radi pomáhame naplniť,“ dodáva.
„Podotkla by som, že sa snažíme realizovať moderné interiéry, ktoré však nepôsobia chladne. Do každej domácnosti, retailového priestoru či kancelárie sa snažíme vniesť pocit útulnosti. Zároveň dbáme na to, aby dizajn nešiel na úkor funkčnosti,“ vysvetľuje Balquis Al Rubaiee.
Dvojicu z renomovaného štúdia Archideal sme oslovili na rozhovor kvôli interiérom detských izieb, ktoré sa podľa nich momentálne tešia veľkému dopytu. Práve na Slovensku ide o silný a rozrastajúci sa trend. „Klienti radi investujú do budúcnosti svojich detí a neváhajú zaplatiť veľké sumy. Čo sa týka rozpočtu, povedal by som, že nemá strop ani dno. Možno je to aj tým, že deti dnes trávia menej času vonku – kedysi boli oveľa viac v exteriéri, no po pandémii vnímame, že čoraz viac uprednostňujú komfort svojich izieb. Rodičia sa im tak snažia vytvoriť priestor, kde sa môžu rozvíjať a realizovať po každej stránke. My im v podstate tvoríme taký malý svet v svete,“ prezrádza spolumajiteľ Archideal.
V rozhovore sme sa architektov spýtali na aktuálne trendy v interiérovom dizajne detských izieb, aké najčastejšie chyby robia rodičia pri ich realizácii, ak si interiér riešia sami, aké doplnky či materiály rezonujú z hľadiska funkčnosti a estetiky v roku 2025, a tiež ako vytvoriť priestor, ktorý porastie s dieťaťom.
Vaše portfólio je plné ambicióznych a luxusných projektov, pričom interiéry detských izieb v nich zohrávajú významnú úlohu. Skôr než sa ponoríme do aktuálnych trendov a tipov na ich efektívne zariadenie svojpomocne, sa nemôžem nespýtať – aká bola doteraz vaša najdrahšia realizácia detskej izby?
Mário: Najdrahšia detská izbička, ktorú sme realizovali, stála približne 20-tisíc eur. Najnáročnejší bol nábytok na mieru, keďže obsahoval množstvo oblých tvarov, ktoré sú zložitejšie na spracovanie. Okrem toho sme použili aj špeciálnu tapetu vytvorenú na mieru. Išlo o izbu pre dievčatko, ktorá bola skutočne výnimočná – každý jeden prvok bol individuálny a výnimočný. Dokonca sme museli staticky prispôsobiť konštrukciu, pretože posteľ mala špecifický dizajn, izba obsahovala množstvo elektrických posunov a zrkadlá – úplne ako z rozprávky od Walta Disneyho.
V akých cenových reláciách sa najčastejšie pohybujú vaše realizácie? Môžeme očakávať aj cenovo dostupnejšie izby?
Mário: Ak by sme chceli byť presní, naše projekty väčšinou začínajú na 6-7 tisíc eur a viac, v závislosti od veľkosti priestoru detskej izby, toho, či ide o custom riešenie, alebo nie, a ďalších mnohých faktorov. Áno, vieme zariadiť izbu aj za menej, ale záleží na tom, čo od toho očakávame. Niekto nám pošle detskú izbu s rozlohou 12 metrov štvorcových, iný má priestor s 25 metrami štvorcovými. Potom záleží aj na počte detí, vekovej kategórii, type dreva a podobne.
Za spomínanú sumu by sme išli do jednoduchších úprav, možno nejaký nábytok na mieru, ale len veľmi opatrne. Stolári si totitž takisto niečo vypýtajú.
Balquis: Veľmi záleží aj od toho, či sa upravuje stavebný interiér, či ponechávame podlahu, alebo ideme do novej, či zostávajú dvere, alebo či je potrebná nová inštalácia. Existuje množstvo faktorov, od ktorých sa odvíja cena.

V interiéroch detských izieb pozorujeme trendy, ktoré sa dajú prispôsobiť rôznym budgetom. Na úvod by som rada otvorila tému jedného z kľúčových prvkov v dizajne, ktorým je farebná paleta. Aké odtiene aktuálne dominujú? Sú rodičia pri výbere farieb skôr vedení osobným vkusom, alebo sa nechajú zlákať svetovým dizajnérskym dianím?
Balquis: Čo sa týka farebnosti, momentálne sú hitom v interérovom dizajne béžové a zemité farby, veľmi pekne a harmonicky vyzerá tón v tóne, ale my sa to vždy snažíme oživiť. Tento trend sa prejavuje aj v dizajne detských izieb – základ tvorí béžová, ktorú ďalej dopĺňame podľa obľúbených farieb detí.
Mário: Ako už bolo uvedené, v Archideal je pre nás individuálny prístup kľúčový. Keď komunikujeme s klientmi, väčšinou sme také „veľké ucho“ – aktívne počúvame a snažíme sa čo najlepšie pochopiť ich potreby. Dokonca používame aj špeciálny interaktívny dotazník a chceme, aby boli do konzultácie o detských izbách prizvané aj deti.
Študujeme ich charakter a skúmame ich aj trošku psychologicky, samozrejme, ak ide o dieťa, ktoré vie s nami komunikovať. Pýtame sa ich na obľúbené farby a niekedy nám dokonca posielajú svoje výkresy, v ktorých nevidno iba farebnú škálu, ale aj individuálny prejav. Ten sa potom snažíme zakomponovať do dizajnu detskej izby. Samozrejme, že s výsledkom musia byť spokojní aj rodičia, no v prvom rade je pre nás dôležité, aby sa v ňom cítili šťastne deti – veď práve pre ne to celé tvoríme.


Ďaľším kľúčovým aspektom sú materiály. Ktoré z nich sú momentálne považované za trendy a aký vplyv majú na funkčnosť a estetiku detskej izby?
Balquis: Väčšinou do detských izieb odporúčame laminátové dosky, ktoré sú odolnejšie, menej náchylné na poškodenie a finančne výhodnejšie. Laminát je tvrdší materiál, nie je savý, a ak ho dieťa poškriabe, dá sa jednoducho vymeniť (ide o viacvrstvový materiál, ktorý sa skladá z ochrannej melamínovej vrstvy, dekoračnej fólie, nosnej dosky (MDF, HDF alebo drevotrieska) a stabilizačnej vrstvy. Vďaka tomu je odolný voči deformácii, poškrabaniu a vlhkosti – pozn. redaktorky).
Naopak, vyhýbame sa masívnemu drevu, ktoré je približne o 30 % drahšie a v detských izbách ho nepoužívame, pretože je savé. To znamená, že ak by sa poškriabalo, mohlo by absorbovať nečistoty, čo nie je veľmi vhodné do priestoru, ktorý využívajú deti.
Kde konkrétne môžeme využiť laminátové dosky?
Mário: Laminátové dosky nachádzajú široké uplatnenie pri výrobe nábytku na mieru. Často sa používajú na výrobu stolov, skriniek, postelí či iných úložných riešení, kde je dôležitá odolnosť, jednoduchá údržba a cenová dostupnosť.
Väčšina prvkov, s ktorými pracujete v Archideal, je na mieru. Zaujíma ma, či spolupracujete s lokálnymi, alebo skôr zahraničnými dodávateľmi a na aké aspekty sa zameriavate pri výbere materiálov.
Mário: Čo sa týka prvkov na mieru, spolupracujeme prevažne so slovenskými dodávateľmi, takže máme overených partnerov na stolárske práce, čalúnenie a ďalšie úpravy. Pri výbere materiálov dbáme nielen na kvalitu a dizajn, ale aj na ich ekologický aspekt.
Momentálne sa kladie veľký dôraz na udržateľnosť, a my na to, samozrejme, myslíme už pri samotnom návrhu. Snažíme sa minimalizovať odpad a efektívne využívať materiál – ak vidíme možnosť použiť konkrétny prvok opakovane, alebo ho zakomponovať inde, urobíme tak. Zvyšný materiál nevyhadzujeme, ale hľadáme preň nové využitie, či už v podobe menších doplnkov, alebo ďalších detailov v interiéri.
Jedna z otázok, ktorú kladieme klientom, je, či sú otvorení ekologickému prístupu – a väčšinou je odozva veľmi pozitívna. Aj naši dodávatelia nám posielajú katalógy s udržateľnými možnosťami, aby dizajn nebol len estetický a moderný, ale aj ekologický.

Portfólio Archideal jasne ukazuje, že osvetlenie je jedným z kľúčových prvkov, ktorý dokáže povzniesť priestor na novú úroveň a vytvoriť vyvážený balans medzi luxusom a útulnosťou. Aké prístupy k osvetleniu aktuálne rezonujú v rámci detského interiéru?
Balquis: Veľmi často riešime detské izby s rampovým osvetlením s reflektormi, ktoré si viete napolohovať podľa potreby. Vynechať samozrejme nemôžeme ani LED podsvietenie zabudované v nábytku, ktoré vie krásne dotvoriť atmosféru priestoru.
Jedným z najväčších trendov v oblasti osvetlenia a doplnkov detských izieb sa v minulosti stali lávové lampy. Existuje trend, ktorý získava rovnakú popularitu, alebo ktorý u detí dominuje v roku 2025?
Balquis: Rozmýšľam, či dnes existuje niečo podobné, čo by prekonalo lávové lampy (smiech), tie boli naozaj fenomén.
Mário: Treba si uvedomiť, že izba sa svojou štruktúrou nesmierne zmenila a veľmi ju ovplyvnilo to, že pribudli počítače. Momentálne je najväčším trendom IT – deti chcú mať svoje súkromie a počítač sa stal prirodzenou súčasťou ich priestoru. Klientov sa preto veľmi detailne pýtame, aký používajú typ monitoru, počítača či tlačiarne, posielajú nám reálne fotky svojich zariadení, aby sme ich čo najlepšie mohli zaradiť do priestoru a zvážili, aký typ nábytku zvoliť, či stačí len stôl, alebo pridáme skrinku na televízor a podobne.

Balquis: Často však riešime aj požiadavky na domáce zvieratá – korytnačky, rybičky či morské prasiatka. Klienti nám posielajú fotky akvárií či terárií, aby sme pri návrhu izby mysleli aj na ne. Samozrejme, že sa to nezaobíde bez technických krokov, nejde len o dizajnovú stránku, práve naopak. Riešime detaily, ako je osvetlenie, perforované vetranie, otvory v nábytku, vhodné materiály či dostatok priestoru pre elektrické prípojky. Musíme si naštudovať o aký typ zvieratka ide, aké má potreby, akú veľkosť má akvárium a následne dizajn prispôsobiť jeho komfortu. Pri detských izbách tak nejde len o custom riešenie pre majiteľa, ale aj pre jeho malého spolubývajúceho. Zvieratká často poznáme aj po mene, už sme napríklad riešili aj „bývanie“ pre korytnačku Žofku. (smiech)
Mário: Niektorí klienti idú naozaj do detailov a radi myslia dopredu. Niekedy s rodičmi, samozrejme už mimo konverzácie s deťmi, riešime aj otázku, čo sa stane, keď raz zvieratko odíde „na druhú stranu rieky.“ V takom prípade rozmýšľame ako priestor prispôsobiť na iné využitie – napríklad tak, aby sa neskôr na miesto terária mohla umiestniť tlačiareň, alebo iné zariadenie.
Poďme na estetiku a praktickosť. Ako ich čo najlepšie zladiť? Máte nejaké tipy pre rodičov, ktorí sa rozhodnú pustiť do realizácie detskej izby na vlastnú päsť, bez pomoci štúdia?
Balquis: Veľmi dôležité je začať so správnou dispozíciou nábytku. Treba si premyslieť, kde a aký veľký kus nábytku umiestniť, aby priestor zostal vzdušný a nebol preplnený. Rovnako dôležité je, aby každá vec mala svoje pevné miesto – vďaka tomu sa v izbe prirodzene udrží poriadok. Toto sú podľa mňa kľúčové aspekty.
Aktuálne je veľmi populárne aj zónovanie interiéru. Uplatňujeme ho aj v detských priestoroch?
Mário: Určite áno. Rád by som podotkol, že jednou z najčastejších chýb, ktoré ľudia robia pri navrhovaní priestoru, je, že si ho vopred nerozvrhnú, nepozrú sa naň zhora, ale začnú kupovať doplnky a dekorácie, pretože sa im skrátka páčia. Doma potom zistia, že im do priestoru vôbec nepasujú a na mieste, kde si ich kúpili, to vyzeralo krajšie. Samozrejme, že vyzeralo, pretože dizajnéri presne vedia, ako v obchodoch správne nasvietiť interiér, ako vyvážiť farby a zladiť jednotlivé prvky tak, aby spolu harmonicky fungovali a pre zákazníka boli lákavé. Keď ich však prinesieme domov, vyzerá to neesteticky, nezapadá to do nášho konceptu.
Toto sa deje veľmi často, a preto je dôležité priestor najskôr premyslene rozdeliť – vytvoriť zóny a jasne definovať, že táto časť je na hranie, učenie, pohyb, spanie a toto je napríklad čitateľský kútik. Takto dieťa získa systém a nebude sa v izbe cítiť stratené.
Ako vytvoriť priestor, ktorý porastie s dieťaťom? Keď už investujeme do detskej izby, chceme, aby z estetického aj funkčného hľadiska vydržala čo najdlhšie.
Balquis: Opäť raz na to treba myslieť dopredu. Pokiaľ chceme návrh ponechať na dlhšiu dobu, treba už na začiatku premyslieť, čo doň chceme implementovať v budúcnosti. Ak robíme izbičku pre menšie dieťa a chceme ju využiť aj keď porastie, mali by sme tam nechať priestor na väčšiu posteľ, rovnako aj väčší pracovný stôl. Hoci tam teraz v útlom veku bude len malý stolček s nízkou stoličkou, v budúcnosti ich vieme jednoducho vymeniť.
Dôležité je mať aj pevný základ – úložné priestory a skriňu. Taktiež odporúčame voliť neutrálny vzhľad, aby sa nemusel meniť. Napríklad taká púdrovo ružová nemusí vyhovovať staršiemu dieťaťu a ťažko sa kombinuje. Preto je lepšie farby zapracovať skôr do doplnkov ako do nábytku.

Pri detských interiéroch je kľúčovou témou aj bezpečnosť. Aké kroky je potrebné podniknúť a na čo si dať pozor, aby sme pri navrhovaní interiéru nič nepodcenili?
Balquis: Bezpečnosť a opatrenia v detskej izbe sa samozrejme odvíjajú aj od veku dieťaťa. Pri menších deťoch je veľmi dôležité zabezpečiť, aby nábytok nemal ostré hrany. Preto preferujeme oblejšie tvary nábytku a do izby zaraďujeme koberce, alebo iné tlmiace prvky, ktoré zvyšujú bezpečnosť.
V súčasnosti je v detských izbách veľmi trendová práve herná zóna. Často realizujeme lezecké steny, ktoré kombinujú herný a cvičiaci priestor, pretože deti často túžia po rebrinách či závesných lanách. Všetky tieto prvky vieme prispôsobiť a zrealizovať tak, aby bol dôraz na bezpečnosť stále prvoradý. Ak si klient vyžiada spomínané doplnky, často používame aj žinienky na mieru, aby sme zabezpečili mäkkú a bezpečnú dopadovú plochu.
Jedným z obľúbených, no nie príliš bezpečných prvkov, sa v polovici 20. storočia stali poschodové postele. Zaujíma ma, či sú stále v kurze, alebo dnes deti dávajú prednosť iným riešeniam – napríklad posteliam s baldachýnom?
Balquis: V tomto sa naozaj nič nezmenilo, deti chcú stále poschodové postele, iba rodičia nie. (smiech). Samozrejme, z bezpečnostného hľadiska nie sú všetci klienti stotožnení s tým, aby dieťa spalo na poschodí.

Spomínajúc koberce, nedá mi nepodotknúť, že ich prítomnosť v dizajne v roku 2025 má výrazné zastúpenie.
Mário: Koberec by sme mohli označiť za jeden z najväčších hitov roku 2025. Je to prvok, ktorý dotvára priestor a robí ho útulnejším. Povedal by som, že dnes sa v rámci dizajnu vraciame k tomu, čo kedysi bolo bežné, rovnako ako tapety. Asi 90 % našich klientov ich chce – samozrejme, nie tie, ktoré sme mali k dispozícii v minulosti, už sme trošičku inde, ale áno, vo veľkom pozorujeme ich návrat.
Čo by podľa vás nemalo v detskej izbe nikdy chýbať z praktického hľadiska?
Mário: Zadefinoval by som to tak, že dnes je nesmierne dôležité, aby deti vyrastali produktívne a nezabúdali na pohyb. S rastúcim vplyvom technológií sú deti bohužiaľ čoraz menej aktívne, a preto sa snažíme vytvárať priestory, ktoré okrem kreativity a funkčnosti podporujú aj pohyb. Samozrejme, chceme, aby si detičky budovali vzťah k vzdelaniu, ale zároveň si oddýchli aj fyzickou aktivitou.
V neposlednom rade, ako už bolo spomenuté, odporúčame izbu rozzónovať. Zadefinujeme, ktorá časť je určená na pohyb, ktorá na kreativitu a ktorá na učenie, pretože učenie a kreativita sú dva rozdielne procesy, ktoré si vyžadujú odlišné prostredie. Priestor na učenie by mal byť usporiadaný, ergonomický a bez rušivých prvkov, zatiaľ čo kreatívna zóna môže byť voľnejšia a inšpiratívna.
Celú izbičku robíme na mieru dieťaťa a samozrejme nám pomáha rodič. Okrem veku zisťujeme, či je dieťa skôr čitateľský typ, pohybový, alebo kreatívny, čo robí vo voľnom čase, či nemá náhodou alergie, a až potom vieme zadefinovať priestor.

Čo ak má dieťatko alergie? Akým prvkom či materiálom by sme sa mali vyhnúť?
Balquis: Otázka alergií je pri navrhovaní izby kľúčová a vždy sa na to klienta pýtame na začiatku. Väčšinou sú deti v poriadku, ale ak by sme v prípade alergie mali niečo úplne vylúčiť, určite by to bol koberec a čalúnené prvky, kde sa usadzuje prach a alergény.
Rovnako sa odporúča vyhnúť závesom či baldachýnu, ktoré tiež zachytávajú prach a môžu zhoršovať alergické reakcie. Namiesto toho odporúčame voliť ľahko udržiavateľné materiály, ako sú drevené, alebo laminátové podlahy, žalúziové tienenie a nábytok s hladkým povrchom, ktorý sa dá jednoducho očistiť. Dôležité je tiež zabezpečiť dobrú cirkuláciu vzduchu a používať hypoalergénne textílie, aby sa minimalizovalo hromadenie alergénov v priestore.
Európsky trh bol v minulosti výrazne ovplyvnený škandinávskym minimalizmom či provensálskym štýlom. Ako to vyzerá dnes? Preberá Slovensko konkretný štýl či estetiku?
Balquis: Povedala by som, že kľúčovým prvkom dnes nie je estetika, ale skôr komplexnosť návrhov. Izbu nevnímame ako súbor samostatných kusov nábytku, ale ako premyslený celok, v ktorom všetko harmonicky ladí. Snažíme sa o kompaktnosť a efektívne využitie priestoru. Práve preto v dizajne čoraz viac pozorujeme oblé a oválnejšie tvary, ktoré pôsobia prirodzenejšie a útulnejšie.

Kompaktnosť je prítomná aj v dizajne úložných priestorov, ktoré realizujete v detských izbách. Je však zrejmé, že v tomto prípade ide predovšetkým o funkčnosť, skôr než o estetiku.
Mário: To, aby mala každá jedna vec v izbe svoj priestor na uloženie, je kľúčové. Rodičia dnes chcú, aby z ich ratolestí vyrástli kreatívni jedinci, preto všetky ich veci a zbytočnosti ukladáme do úložných priestorov. Kreativita totiž najlepšie funguje, keď je stôl čistý a nie zaprataný rôznymi predmetmi. Takým rušivým prvkom môže byť aj samotný monitor.
Ak má dieťa napríklad klavír, požiadame rodičov o jeho fotografiu – následne ho „vymodelujeme“ a zakomponujeme do návrhu tak, aby harmonicky zapadol do priestoru. Každý existujúci prvok, s ktorým v projekte rátame, najskôr dôkladne zdokumentujeme a až potom integrujeme do dizajnu. Nežiadame rodičov, aby pri rekonštrukcii izbu úplne vyprázdnili, práve naopak – ak má dieťa predmety, ktoré si chce ponechať, rešpektujeme to a pracujeme s nimi v rámci návrhu.
