

Voľné a remeselné živnosti čakajú zmeny. Začnú platiť od 1. apríla so stavebným zákonom


ilustračná foto: Ministerstvo vnútra SR | pixabay
Nový stavebný zákon (od 1. apríla 2025) so sebou prinesie nielen zmeny ohľadom stavebnej legislatívy, ale upravuje aj iné nadväzné zákony. Jedným z nich je živnostenský zákon a voľné + remeselné živnosti.
Čakajú remeselné živnosti zmeny?
Pre predstavu, ako funguje živnostenské podnikanie na Slovensku, je potrebné poznať jeho základné definície, pojmy a ministerskú príslušnosť. Živnostenské podnikanie spadá do kompetencie Ministerstva vnútra SR.
Základné definície živnostenského podnikania:
Podmienky živnostenského podnikania a kontrolu nad ich dodržiavaním v SR upravuje zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „živnostenský zákon“).
Živnostenským podnikaním je každé samostatné a sústavné prevádzkovanie činnosti, ktorá nie je vylúčená zo živnostenského zákona vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť, za účelom dosiahnutia zisku alebo za účelom dosiahnutia merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu (ak ide o hospodársku činnosť registrovaného sociálneho podniku) a za podmienok ustanovených živnostenským zákonom.
Vecne príslušnými orgánmi pre výkon štátnej správy na úseku živnostenského podnikania sú okresné úrady, odbory živnostenského podnikania, ktoré od 1. júna 2010 vykonávajú aj úlohy jednotných kontaktných miest (JKM) v SR. (zdroj Ministerstvo vnútra SR)
Na základe vyššie uvedeného sme preto oslovili Ministerstvo vnútra SR, aby nám zodpovedali na otázky. Odpovede nám zaslal Matej Neumann, hovorca MV SR, tlačový odbor.
Pripravujú sa zmeny v legislatíve v oblasti „voľné a remeselné živnosti“? (zaujímajú nás remeselné živnosti pre oblasť stavebníctva – napr. murárstvo, tesárstvo, izolatérstvo, klampiarstvo a pod.)
Ministerstvo vnútra SR v rámci legislatívnych zmien v živnostenskom zákone (odborná spôsobilosť) nepripravuje významné zmeny v regulácii remeselných a voľných živností. Dávame do pozornosti legislatívnu zmenu (zákon č. 292/2024 Z. z.) živnostenského zákona s účinnosťou od 1. 1. 2025, kde osvedčenie o čiastočnej a úplnej kvalifikácie (§ 22 ods. 1 písm. e) je nahradené osvedčením o profesijnej kvalifikácii a osvedčením o profesijnej kvalifikácii s prívlastkom „majster“ a majstrovským diplomom.
Pripravuje sa zmena počas roka 2025 v kontrolách pri remeselných živnostiach a ich vykonávaní ?
Vykonávať živnostenskú kontrolu sú oprávnené len okresné úrady v sídle krajských miest, čím je určená aj miestna príslušnosť. Prednostne v rámci kapacitných a personálnych možností sa prioritne vykonávajú kontroly (prešetrujú) na základe podnetov. Každý podnet (aj anonymný) má byť preverený do troch pracovných dní. Osobitne sa živnostenská kontrola nezameriava len na kontrolu podnikateľov, ktorí poskytujú služby v remeslách (stavebných).
V rámci tematických kontrol (všetky úrady) boli vykonávané kontroly u podnikateľských subjektoch poskytujúcich osobné služby (osobitne vo veľkých nákupných strediskách), ako aj u podnikateľských subjektoch, ktorí vykonávajú podnikateľskú činnosť prostredníctvom zodpovedného zástupcu (§ 11 živnostenského zákona – uzatvorenie pracovného pomeru).
Pripravuje sa na základe legislatívnej zmeny (zákon č. 461/2003 Z. z.) sprísnená kontrola pri preukazovaní odbornej spôsobilosti praxou na základe dokladu o skutočnom a zákonnom vykonávaní praxe u zamestnávateľa.
Ako je možné, že x rokov tu funguje a prekvitá trh s firmami či SZČO, ktoré podnikajú neoprávnene a vykonávajú remeselné činnosti bez príslušnej remeselnej živnosti? (napr. murár, tesár, klampiar, izolatér… a pod.)
Isté sprísnenie v tejto oblasti prináša zákon č. 26/2025 Z. z. , kde voľná živnosť uskutočňovanie stavieb a ich zmien od 1. 4.2025 nebude už voľnou živnosťou. (poznámka redakcie od 1. apríla vstupuje do platnosti aj nový stavebný zákon)
Preukázanie, že ide o neoprávnené podnikanie v činnostiach, ktoré sa vykonávajú v externom prostredí (u zákazníka – murár, tesár, klampiar, izolatér …), je náročné, keďže vstup na súkromný pozemok je „sporný“. Naviac zákazník nepotvrdzuje, že ide o poskytnutie služby za účelom dosiahnutia zisku. Toto je jedným zo zásadných dôvodov, prečo efektívnosť kontroly je nižšia. Zároveň dávame do pozornosti, že eliminácia dôsledkov z takého neoprávneného podnikania je v kompetencii aj iných kontrolných a dozorových orgánov.
Ak sa preukáže, že služba je vykonávaná u zákazníka podľa § 2 živnostenského zákona a činnosť je regulovaná (remeselná živosť), ide o neoprávnené podnikanie (§64) a musí byť uložená pokuta.
Viete nám uviesť čísla kontrol „stavebných firiem“ za roky 2024, 2023, 2022 zameraných na živnostenské oprávnenie + prípadne udelené pokuty alebo formu pokarhania?
Osobitná evidencia na počet živnostenských kontrol v „stavebných firmách“ sa nevedie.
- za rok 2024 bolo vykonaných 4 844 kontrol, počet uložených pokút v blokovom konaní 904 a rozhodnutím o uložení pokuty 716. Celková výška uloženej pokuty je 253 513,-€
- za rok 2023 bolo vykonaných 4 506 kontrol, počet uložených pokút v blokovom konaní 814 a rozhodnutím o uložení pokuty 778. Celková výška uloženej pokuty je 226 246,-€
- za rok 2022 bolo vykonaných 4 036 kontrol, počet uložených pokút v blokovom konaní 658 a rozhodnutím o uložení pokuty 772. Celková výška uloženej pokuty je 201 560,-€
Viete nám potvrdiť či vyvrátiť informáciu, že by sa mali zrušiť remeselné živnosti na Slovensku?
Poslanecký návrh nebol konzultovaný s Ministerstvom vnútra SR v postavení ústredného orgánu štátnej správy v živnostenskom podnikaní.
Odpovede Ministerstva vnútra SR sú v pôvodnom znení bez úprav redakcie
TIP pre vás: Zoznam remeselnných živností | Zoznam voľných živností