Ploské: Práce na moste cez Torysu sú v predstihu, rekonštrukciu dokončia o mesiac skôr, než sa plánovalo

Ploské: Práce na moste cez Torysu sú v predstihu, rekonštrukciu dokončia o mesiac skôr, než sa plánovalo Ploské: Práce na moste cez Torysu sú v predstihu, rekonštrukciu dokončia o mesiac skôr, než sa plánovalo
ilustračná foto: google maps

Práce na moste v obci Ploské napredujú rýchlejšie, než sa pôvodne očakávalo. Napriek tomu, že si oprava vyžiadala úplné vylúčenie dopravy kvôli technickým komplikáciám spôsobeným nadmerným chvením, práce na stavbe pokračujú svižným tempom. Most by mal byť hotový už o mesiac skôr, čo výrazne urýchli obnovenie plynulej dopravy v tejto časti regiónu.

Aktuálne prebiehajú práce na spodnej časti mosta, pričom búracie práce sú už úspešne ukončené.

Investícia za takmer 1,9 milióna eur

Rekonštrukcia mosta v Ploskom patrí medzi najvýznamnejšie investičné projekty Košického samosprávneho kraja (KSK) v tomto roku. Ako uviedol predseda kraja Rastislav Trnka, oprava si vyžiada takmer 1,9 milióna eur, pričom župa aktuálne rokuje so zhotoviteľom o možnom znížení nákladov. Podľa Trnku bola rekonštrukcia nevyhnutná, pretože ide o kľúčový dopravný uzol v regióne, ktorého bezpečný a kvalitný stav je prioritou pre kraj.

Článok pokračuje pod reklamou
Reklama

Predčasné dokončenie prác je preto nielen dobrou správou pre vodičov, ale aj dôkazom efektívneho manažovania jedného z najväčších tohtoročných projektov KSK. „Práce by sme mali ukončiť o mesiac skôr, ako bolo plánované. Rekonštrukcia mosta bola nevyhnutná. V prioritách máme jasno, chceme zvýšiť bezpečnosť a skvalitniť dopravu vo všetkých našich regiónoch,“ uviedol predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.

Most z roku 1974 si vyžiadal kompletnú rekonštrukciu 

Pred začiatkom samotnej rekonštrukcie mosta v Ploskom prebehli komplexné prípravné práce, vrátane geotechnického a dendrologického prieskumu, zamerania územia, diagnostiky mosta a preverenia podzemných sietí. Výsledky týchto analýz potvrdili, že most z roku 1974 bol v kritickom stave. Odborníci mu priradili stupeň 6, čo znamená veľmi zlý stavebno-technický stav.

Čitajte aj:  V prvom štvrťroku bolo na slovenskom realitnom trhu v ponuke 8000 rodinných domov

Trojpoľový most z prefabrikovaných nosníkov typu Vloššák mal výrazné poškodenia, sieťové trhliny, priečne aj pozdĺžne nerovnosti, rozpad betónu a poškodené rímsy. V rámci rozsiahlej rekonštrukcie sa odstránia všetky pôvodné vrstvy vozovky, zábradlia, hydroizolácia aj poškodené konštrukcie. Na ich miesto pribudnú nové ložiská, nosníky, spriahajúca doska, moderná hydroizolácia a kompletné nové vrstvy vozovky.

Projekt zároveň zahŕňa aj sanáciu existujúcich betónových konštrukcií a úpravy vodného toku pod mostom, čo zabezpečí jeho dlhodobú stabilitu a bezpečné užívanie.

Dopravu museli úplne vylúčiť

Rekonštrukcia mosta v obci Ploské si vyžiadala zásadné obmedzenia dopravy, vrátane jej úplného vylúčenia z daného úseku. Podľa Košického samosprávneho kraja nebolo možné pokračovať v stavebných prácach podľa pôvodného technologického postupu, keďže sa počas realizácie objavil nepredvídateľný problém, nadmerné chvenie konštrukcie. Z bezpečnostných dôvodov tak musela byť doprava presmerovaná mimo rekonštruovaného úseku.

Doteraz boli ukončené búracie práce, pričom aktuálne prebiehajú práce na spodnej stavbe mosta. Okrem samotného mostného telesa je súčasťou rekonštrukcie aj oprava priľahlej komunikácie III/3336, ktorá vedie intravilánom obce. Hoci výluka dopravy priniesla dočasné nepohodlie pre miestnych obyvateľov aj vodičov, je nevyhnutnou súčasťou rozsiahlej modernizácie, ktorej cieľom je zvýšenie bezpečnosti a kvality dopravnej infraštruktúry v regióne.

Rekonštrukcia mosta v Ploskom je súčasťou rozsiahlejšieho investičného plánu Košického samosprávneho kraja, ktorý v roku 2025 počíta s opravou celkovo 13 mostov a troch úsekov ciest v hodnote takmer 14,5 milióna eur. Ak sa župe podarí získať aj nenávratný finančný príspevok, tento zámer sa môže ešte rozšíriť o ďalšie dva mosty a dva cestné úseky, ktorých rekonštrukcia by si vyžiadala viac ako 10 miliónov eur.

Čitajte aj:  Sadzby na hypotékach klesnú, porastú však ceny nehnuteľností, uvádza odborný garant

Investície do cestnej infraštruktúry tak ostávajú jednou z hlavných priorít kraja, s cieľom zvýšiť bezpečnosť, zlepšiť dopravu a podporiť rozvoj regiónov.

Predchádzajúci článok
Letná terasa pri dome: Ako ju postaviť rýchlo a bez betónovania vďaka terčom na dlažbu

Letná terasa pri dome: Ako ju postaviť rýchlo a bez betónovania vďaka terčom na dlažbu

Nasledujúci článok
Slovenský realitný trh so silným štartom do roku 2025

Slovenský realitný trh so silným štartom do roku 2025