

D1-D4: Motoristi v smere z Trnavy sa prvýkrát napoja priamo na obchvat Bratislavy


ilustračná foto: Mindop
Národná diaľničná spoločnosť odovzdala do užívania ďalšiu kľúčovú časť stavby D1/D4 za Bratislavou. Od dnešného dňa sa motoristi prvýkrát pohodlne a priamo napoja z D1 na D4 aj v smere z Trnavy. Druhé priame prepojenie kľúčových dopravných tepien v Bratislave neprinesie len vyšší komfort a bezpečnosť motoristom. Napomôže všetkým obyvateľom hlavného mesta.
„Práve obchvaty sú významným krokom k zvyšovaniu kvality života všetkých obyvateľov miest a obcí. Vďaka nim dokážeme znížiť v obytných zónach prašnosť, hluk či znečistenie ovzdušia. Okrem napojenia v Bratislave aktuálne realizujeme aj diaľničné obchvaty Prešova, Košíc, Ružomberka, Tvrdošína, Žiliny, či obchvaty Šale a Sabinova na cestách I. triedy,“ podotkol Jozef Ráž, minister dopravy.
D1-D4 a nové pravidlá
V súčasnosti je možné už aj vyčísliť pozitíva prepojenia obchvatu a D1 za Bratislavou. Vďaka otvoreniu vetvy z D4 na D1 bolo možné v marci tohto roka presmerovať tranzitnú nákladnú dopravu v smere na Trnavu z Prístavného mosta na obchvat Bratislavy. Zákaz tranzitnej dopravy nad 7,5 tony platí od začiatku marca. Za marec, apríl a máj medziročne klesol počet kamiónov v meste o ďalších 60 000, teda o takmer 650 kamiónov denne.
„Po otvorení napojenia z D1 na D4 a presmerovaní nákladnej tranzitnej dopravy na obchvat očakávame ešte lepší výsledok. Ďalšie stovky kamiónov denne sa vyhnú Bratislave aj v smere z Trnavy,“ doplnil Filip Macháček, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.
Nová vetva z D1 na D4 v smere z Trnavy na Jarovce bude dlhá jeden kilometer, pôjde o plnohodnotný dvojpruh. Motoristi sa z D1 odpoja pred križovatkou, vetva ich povedie popod diaľnicu D1 a následne sa napoja na D4.
„Práca pri dvoch živých diaľniciach si vyžaduje mimoriadne opatrenia a postupy. Tešíme sa, že vďaka intenzívnemu nasadeniu sme dosiahli tento významný míľnik. Na stavbe doteraz pracovalo viac ako 2 100 pracovníkov, pričom použili viac ako 2 200 ton ocele, 53 000 ton asfaltu a viac ako 55 000 metrov kubických betónu. Vybudovali sme tiež 450 000 metrov kubických násypov a viac ako 10 000 metrov štvorcových oporných múrov,“ priblížil za zhotoviteľa Wojciech Wlodzimirski, riaditeľ stavby D1/D4 na úseku Bratislava-Triblavina v poľskej spoločnosti Budimex SA.
Ide v poradí o štvrtú vetvu, ktorá bola za posledný rok daná do užívania motoristom
Aktuálne už motoristi využívajú napojenie z D4 na D1 v smere na Trnavu, vetvu z Trnavy na Raču, zo Zlatých Pieskov na Jarovce. Modernizácia D1 pred Bratislavou a križovatka D1/D4 predstavujú najvýznamnejšiu investíciu do cestnej infraštruktúry na západnom Slovensku. Po dokončení prác vznikne na úseku plnohodnotná diaľnica, ktorú západoslovenský región nevyhnutne potrebuje.